23 mars 2009

Renovering = påbörjad



Äntligen! Äntligen fungerar mitt ADSL! efter mååånga dagars krångel och faktiskt, ganska ohjälpsamma människor på företaget i fråga fick jag så idag (när internet inte fungerade på förmiddagen) tag på en fantastiskt duktig OCH hjälpsam människa som det tog ca 30 minuter för att få igång alltihop.
Då visade det sig att de andra missat några viktiga inställningar..... jisses alltså... men nog om det!

På plats i huset är vi, visserligen i ett smärre kaos... vi kunde såklart inte hålla oss utan har redan börjat renovera :)
I lördags kväll satt jag och T och granskade det ganska fula taket i vardagsrummet som var täckt av masonit... stilla undrade vi vad som kunde finnas under? ja, vad vi gjorde sedan kan ni ju kanske lista ut!
Nu är så alltså hela innertaket nedrivet i vardagsrummet och vi ska ha upp ny pärlspont då den som fanns där var tämligen medtagen av alla år... golvet ska fixas och väggarna såklart...
När vi höll på att riva ned lister hittade vi lite gammal tapet bakom listerna! undrar hur länge den suttit där...

Kan inte bjuda på så mycket vackra bilder...(visst är det svårt att fota "nakna" rum?) det är ett smärre kaos! och alla mina fina saker som verkade fylla ut så bra i gamla huset känns nu mest utspridda och futtiga och jag känner minst sagt en mindre stress över att få det fint och ombonat. Men jag vet att det bästa är att låta det ta sin tid och växa på en, men det är svårt! vill att allt ska vara klappat och klart NU!

16 kommentarer:

  1. Ja visst badrummsmatta i barnvagnen, mysigt va? Fy så irriterande med internet! Varför ska det alltid vara så krångligt med sånt.
    Jag förstår din frustration och stress, lätt att man vill ha allt färdigt på en gång och är du som jag så kan du inte sitta och titta på allt som behöver göras... Man jobbar gärnet och blir trött!
    Lovar att det blir fint.
    Skålen med äggen i köpte jag på en liten butik i Mora när jag var hemma sist. På en klisterlapp i botten står: Presentverkstan design Hanna Svensson. Kanske kan du söka på det och hitta den. Butiken i Mora heter annars House of Olivia om du vill kontakta dem.
    Ha det så fint!
    /Lina

    SvaraRadera
  2. Skönt att du fått igång internet igen och vad kul att ni redan är på G och renoverar! Kommer bli jättefint är jag alldelles övertygad om, golvet ser ut att vara i riktigt bra skick! Snyggt! Kram M

    SvaraRadera
  3. Du kommer att fixa till det så fint med tiden!!
    Nu är ni ju på plats!
    Vad jag skrattade...Typiskt inredningstokar att mitt i allt börja riva tak!!
    Vilken dröm att få gå loss i huset och bara få det som man vill!!

    Ses snart igen//Hannis

    SvaraRadera
  4. Vad duktiga ni är som redan är igång med att riva och sätta in nytt. Tänk vad fint det kommer att bli och vilken lycka att du har en duktig man som kan göra mycket jobb.
    Många kramar från Stenlycka

    SvaraRadera
  5. Åh va roligt att ni kommit igång med renovering redan! Det syns ju redan nu att det kommer att bli fint! Är det en gammal tapet man anar där på bild nr 2? Häftigt..den måste du ju spara! Ser fram emot fler bilder!:) Kram

    SvaraRadera
  6. Nu låter jag väl helt knäpp... men vad roligt att bara sätta igång att riva, hitta en massa fint och göra om. Jag längtar efter att sätta igång med ett stort projekt, ett sådant där man måste ha en kofot!! Blir nog inte här, kofot och hyreslägenhet brukar inte gå så bra ihop.

    Svårbedömd tapet, jag gissar på 20-30-talet?

    Hur trivs er hund på det nya stället då? Förvirrad eller gillar sitt nya hem?
    Låter bra med er taktik att hålla ett rum som en oas... jag ser fram emot fler bilder. Det är också kul att följa renoveringen, det behöver inte vara "snygga" bilder. ;-)

    Äsch, det blev att måla hela spegelramen vit. Det passade verkligen inte med att ha rosetten i en avvikande färg. Den vita färgen såg konstig ut och den svarta likaså. Allt i vitt var däremot finemang. Kanske att den någon gång framöver blir svart?!

    SvaraRadera
  7. Vad skönt att bredbandet fungerar nu!!! Kul att ha dig tillbaks = ). Vilket stort rum ni har! Det kommer bli så fint när det är klart, förstår att du är ivrig, men en dag sitter du där i soffan och njuter av allt ni sliter nu.

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  8. Vad skönt att det fungerar nu..Det här ser spännande ut Anne. Fortsättning följer..

    Kramkram Anne

    SvaraRadera
  9. Spännande med gamla hus, man vet aldrig vad som döljer sig bakom masoniten.
    Kan tänka mig att ni har en hel del att göra.
    Kram Josefine

    SvaraRadera
  10. Hej Anne!
    Vilken fin gammal tapet ni hittade:)
    Vad bra att det löste sig med bredbandet!

    Ska bli jättekul att se mer av ert hus o renoveringsarbetet!

    kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Vi bor i ett hus som är över hundra år gammalt och vet att man kan finna mycket roligt bakom väggarna....både på gott och ont.
    Roligt att ni startat igång med renoveringen direkt. Var glad att ni inte har så mycket saker nu utan kan fylla på allt eftersom, själv bor vi i ett ganska litet hus och har alldeles för mycket grejer jag skulle vilja ha inne, men man får byta ut lite efter humör istället.

    Skönt att du fick ordning på bredbrandet, så vi också får vara med.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Åh vad roligt med renovering, det kommer bli såå fint tror jag..
    Lite nervöst inför visningen faktiskt, tänk om det inte kommer någon :) Hihi, vi får se kl 17 idag...
    Ha en mysig tisdag, kram kram

    SvaraRadera
  13. Hej Anne!
    Inte behöver du vara avis på alla som piffar hemma! Tänk på alla som e avis på dig som har ett drömhus att renovera, och göra precis så fint som du vill!!
    Det är så fint med pärlspont i taket, och riktigt trägolv!!

    Ha d bäst!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  14. Härligt att se livstecken från dej igen! Jag är grymt avundsjuk på huset och möjligheterna att få göra det till sitt egna.
    Jag försöker göra just mitt egna ute. Men den planen dog när jag vaknade till 2,5 minus och SNÖ idag. Tur man beställde de nya pelargonerna och fuschiorna igår innan man såg detta tråkiga! Och tur är nog att de inte dyker upp förrän i mitten på maj.
    full bloggen med bilder från huset nu, är såå nyfiken på hur det ser ut nu innan ni går loss på det!
    KRAM

    SvaraRadera
  15. Fatta vad snyggt det här kommer att bli med lite renovering!!!

    SvaraRadera
  16. Härligt att kunna få fram gammalt och fullt av historia! Spara det på bild eller gör en tavla, det gjorde jag. Tog tapetbitar från svunna tider och satte det i ordning och ramade sen in det i en IKEA-ram. Kul o ha faktiskt! Lycka till!

    SvaraRadera