30 mars 2009

Nödlösning

I helgen har min ytterst tråkiga (men bekväma) lilla soffa fått sig en makeover.
Jag ville inte ha kvar soffan i det skick den var, men det var inte aktuellt att köpa en ny, så vad gör man då?
En fin kvilt och några kuddar senare känns soffan rejält uppfräschad och kan gott få stanna ett tag till!

Annat som behöver fräschas upp är bland annat trappräcket ni ser bakom soffan (hu, hemska furufärg) och den väldigt BLÅ pärlsponten på väggen i trappen och större delen av övre våningens allrum.
Samma blå färg återfinns även på pärlsponten i hallen och på vissa dörrfoder (de som bodde här innan tyckte nog mycket om färgen i fråga, det gör dock inte jag).

Arbetet i vardagsrummet fortsätter! nu sitter allt tak på plats och ska målas två gånger. Väggarna är grundmålade och nu ska jag börja provmåla olika grå nyanser (Tack alla för bra tips om gråa färger!).
Jag har ännu inget definitivt besked att ge om vad det blir för åtgärd med golvet :)

I helgen har min besöksräknare passerat 1000 besökare sedan jag sparkade igång alltihop här i februari! det är så fantastiskt roligt!
Ännu roligare är alla fina, varma, underbara kommentarer som ni alla lämnar efter er - det värmer och sporrar mig att fortsätta blogga!

Avslutningsvis - så här såg soffan ut innan;

18 kommentarer:

  1. Men vilken skillnad - den blev ju som ny!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  2. Soffan blev ju jättebra med överdraget! Jisses vilket potential det finns, ser redan hur det kommer bli med de blå väggarna VITA! Det kommer bli jättefint, när är huset byggt? *Nyfiken*

    Ha en jättebra vecka!
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Oj är det från sekelskiftet, va kul med ett så gammalt hus! Roligt att du har hittat den gamla skylten så roligt med hus som kan berätta en historia tycker jag! Drömmen är att hitta ett gammalt hus i bra skick för att sedan renovera upp så som man vill ha det.


    Vore kul att se fler bilder på husets utsida framöver. Ha det jättebra! Kram M

    SvaraRadera
  4. Vilken bra makeover på soffan! Det blev ju jättebra. Många som även har vita soffor har jag sett gör så för att skydda soffan.

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  5. Ja, det känns som det är lite mkt nu.. så vi lämnar gärna bort det och får ett lyckat resultat..Var inte så fruktansvärt dyrt heller, så det är helt klart värt det :)
    Hur går det för er då?
    Har ni kommit till rätta i lilla huset?
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. TACK för din goa kommentar!!! Ser att vi var inne hos varandra samtidigt = ).

    Hoppas bara att jag inte lurar in er i något. Här fungerar vita golven jättebra, 2 vuxna, 2 barn och en katt. En till som har mycket vita golv är bloggen Vit Stjärna, hon har lagt en kommentar om att hon oxå är jättenöjd med sitt vita golv. Men som sagt, vet inte hur det är i vardagsrum. I vårt vardagsrum och kök har vi nästa helt vita. Där har vi ekgolv som vi har lagt en oljevax och en vit dekorvax på, den är MYCKET BRA, lite halkig men en otroligt hård yta, den är jag jättenöjd med. Det finns mycket att välja på för att få vita golv.

    Har jag sagt att det verkar gå en trend bland männen och vita golv = ), det är något som tar emot hos dem, hm, hoppas din man kan stå emot denna trend = )!!! Min sambo här hemma är lyckligt ovetande om denna trend, tur = )!!!Lycka till!!!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  7. Helt otrolig vilken make over det blev, snyggt!

    Problem med rådjur har inte vi här som tur är :) Hoppas att blommorna funkar.

    Dukarna/tabletterna var vi och handla till jobbet förra veckan *ler* Snyggt blev det:)

    Ha en bra dag, kram/annika

    SvaraRadera
  8. Det är alltid bra när man relativt enkelt kan förbättra lite, och inte alltid behöva köpa nytt. Fint!

    Ska bli spännande att få se mer av renoveringen. Det där med tidigare ägare och annorlunda smak förstår du kanske att jag känner till... För att inte tala om alla intressanta "renoveringsgenvägar" som har gjorts. Vänta bara till inlägget rörande golvet i vårt vardagsrum!

    Hoppas att du har en riktigt fin måndag. Här är det grått och regn, men vad gör det när man är på jobb och hade helt underbart väder i helgen när man var ledig?

    SvaraRadera
  9. Ja visst, vernisagen var jätte mysig. Härligt ställe, Nykvarn mellan Enköping och Västerås, passade verkligen för en sådan tillställning:)
    Din soffa fick verkligen ett lyft. Jag brukar också byta tyg eller täcken på vår lite då och då. För tillfället bor dock bara en fäll och några kuddar i soffan...
    Jag måste säga att jag gillar den där turkosa färgen:) Kanske inte på möbler eller väggar:) men turkos är annars en av mina favorit färger. Ha det så fint!
    /Lina

    SvaraRadera
  10. Det blev riktigt snyggt med överkastet på soffan!!
    Lättskött oxå, bara att dra av och tvätta :)


    Ha en fin vecka!!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  11. Tur att du är händig och kan fixa sådant själv. Soddan blev riktigt fin!!

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  12. Vad fint det blev med tyget i soffan och praktiskt bara att slänga i tvättmaskin när det blir smutsigt. Jag brukar lägga ett i min vita tv-soffa, jag tycker det är jobbigt att tvätta dynorna,det är mycket enklare att tvätta ett vit tyg.
    Kuddarna var jätte fina.
    Ha en fortsatt bra måndag!
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Hej igen :) Det blev jättebra med din makeover!Det är kul att man med små medel kan ändra och förnya!Just nu håller jag på att måla möbler och korgar vita.Har ett helt rum med projekt.Phu!Man hinner ju inte så mycket pyssel när man jobbar!Du undrade om var tjej skruvmejslarna var köpta!Min kompis hittade dem på Nisses i Västerås.Websidan:http://www.nisses.com/ Det går inte att söka fram produkter på hemsidan tyvärr men du har adressen där om du har vägarna förbi Västerås.De har mycket fint där :) Jag ska berätta varför jag fick mejslarna: I höstas hade vi en tjej kväll och min kompis hade ordnat en liten tävling.Man skulle gissa tv intron som hon spelade upp på dvd.n.Jag hade flest rätt av oss och vann tävlingen och fick då det söta skruvmejsel setet :) Ha en bra vecka!Kram Anna

    SvaraRadera
  14. tänk va man kan åstakomma med små medel! blev ju jättebra!

    ha de bra!
    kram!

    SvaraRadera
  15. Vilken skillnad även om jag tyckte att soffan såg bra ut som den var :-).
    Tänk vad en snygg pläd och lite kuddar kan göra susen..
    Ha en skön kväll/Anne

    SvaraRadera
  16. Härlig piffning av soffan! Och himla praktiskt med ett överdrag som man lätt kan tvätta (kan ju behövas med en hund i huset)

    Det är inte lätt med tidigare ägares smak, i min hall satt en grön tapet med slingrande blommönster plus ränder och bård. Det blev alldeles för mycket. Hoppas att man snart får följa er i jakten på den perfekta gråa nyansen!

    Imorgon kommer förhoppningsvis tallrikshyllan upp på väggen. Förhoppningsvis eftersom man aldrig vet hur väggarna i det här huset är eller vilken superborr som behövs...

    SvaraRadera
  17. Man tager vad man haver. Soffan blev ju fin. Väggen kommer att bli jättefin när ni målar den. Vi får alla starta en klubb att vi vill måla våra golv vita, hihi...

    Kram Anne

    SvaraRadera
  18. WOW, det blev ju jätterbra! Det är ju toppen med överdrag! Tack för din goa kommentar *glad*
    Kram H

    SvaraRadera