26 februari 2009

Pajbak

I helgen har jag haft pajbak, ja inte bara det i och för sig.För någon vecka sedan fyndade vi på loppis ett bord med fyra stolar. De var lackade i en svart/brun tråkig färg, men, det går ju att råda bot på! så i veckan började jag slipningsarbetet och nu i helgen har jag målat!Nu är det bara tyget som fattas, och det ska jag klä dynorna med, så fort jag hittat det tyget jag vill ha det vill säga…

Men, åter till paj!Jag köpte Leilas bok “Pice of cake” direkt när den släpptes, många goda bakskapelser har födits i vårat kök med den boken som grund! Tycker du om att baka och inte har den boken? köp den nu! värd varenda krona.I boken finns i alla fall DET HÄR receptet. Okej, jag ska erkänna att det är ett ganska pyssligt recept, med att koka lemoncurd och vispa maräng, men det är så värt det i slutändan! (vill man fuska lite kan man köpa färdig lemon curd på burk i affären)
Jag tror att min pajform är lite mindre än den som avses i receptet (har en jättefin liten form i plåt med en lös platta i botten, man bara trycker underifrån så kommer hela pajen ut, med veckade kanter och allt, köpte för en tia på loppis), så jag fick både deg och lemoncurd över, så jag bakade en paj till! även den med maräng på toppen, fast utan hallon, smaksatte med lite vaniljsocker istället, gick fint det med och den ska vi kalasa in på nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar